BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, August 17, 2011

lidah buaya atau nama glamornya aloe vera

entry kali ni, aku nak cerita pasal aloe vera.. ni semua nya bermula bila aku minum air tin epal aloe.. wah sedapnye.. alamak, jgn meleleh pula air liur korang.. tau la skg sume duk tahan dahaga.. sabar2.. tak lama je lagi kite semua nk berbuka pose.. hihihi.. pic kat bawah ni, gmb tin minuman epal aloe yg aku cerita td.. minum pula time2 panas, memang terangkat beb.. <-- menggoda iman korang lagi..hahaha

epal aloe tanpa pengawet 
 korang ni kenal ke macam mana rupa pokok lidah buaya aka aloe vera ni?? APA TAK KENAL???? ayoyoyo.. meh sini aku tunjuk kt korang.. gmb ni aku ambil kt umah kakak aku..

kalau sudah dipatahkan, mcm ni la, ada jelly.

tp yg ni nampak mcm kekuningan, sebenarnya hijau..

kalau korang nak tau, pokok ni mmg byk sgt khasiat nye.. byk petua2 lama mgunakan pokok ni.. kat sini aku list kan beberapa khasiatnya.. aku pun google utk cari khasiat lidah buaya ni.. so ni antara yang aku jumpa

1. menghentikan pertumbuhan tumor
2. merendahkan kadar kolesterol
3. memperbaiki sel darah
4. menambah oksigen di dalam darah
5. menghalang penyakit kidney stone dan kesan kafein dari kopi dan teh
6. memberi keseimbangan asid/alkali di dalam badan
7. menyembuhkan penyakit ulser, sistem penghadaman
8. mengurangkan tekanan darah tinggi dengan merawat punca, bukan hanya simtom
9. menambah mineral, vitamin, enzim dan nutrien di dalam badan
10. mempercepatkan sembuh dari kesan melecur, terbakar
11. merawat luka sehingga tidak meninggalkan parut
12. menggantikan first aid kit (peti pertolongan cemas), berfungsi sebagai bandage kerana ia bersifat anti-bakteria
13. menghentikan kanser colon
14. sebagai pelincir salur perkumuhan
15. menghilangkan buasir
16. meneutralkan gula di dalam darah
17. memelihara buah pinggang dari penyakit
18. menghalang jangkitan
19. memberi keseimbangan elektrolit seperti minuman tenaga
20. memelihara muka, kulit dan membaiki sel yang rosak
21. menguatkan ketahanan badan (sistem imunisasi)
...dan banyak lagi!!!

kalau nk tau lebih lagi, sila lah google sendiri..hehehe.. aku biasanya ambil jeli nya utk cuci muka.. tp satu je, aku kurang berkenan dgn bau nya..hihiiii

ok.. bye. challoooo!!!

No comments:

Post a Comment